Distance teaching offers various stimuli for pedagogical reflection and requires a rea- sonable analysis to stay away from the simplifying extremisms of enthusiasts and critics at any cost. In this paper we present an exploratory survey about the experiences of se- cond grade secondary school students in relation to the distance learning. Investigating distance learning offers some incentives to reflect on the act of teaching, both distance and presence. We recall the category of Teacher Enthusiasm as an interpretative lens to understand the students' stories. In conclusion, we mention the centrality of the word and the body and their management, in the teaching practices.
La didattica a distanza offre diversi stimoli alla riflessione pedagogica e richiede un’analisi pacata per rimanere lontano dagli estremismi semplificatori degli entusiasti e dei critici a ogni costo. In questo contributo presentiamo un’indagine esplorativa circa i vissuti degli studenti della scuola secondaria di secondo grado in relazione all’apprendimento in DAD. Indagare l’apprendimento a distanza offre, infatti, alcuni stimoli per riflettere sull’atto dell’insegnare, tanto a distanza quanto in presenza. Richiameremo la categoria dell’entusiasmo del docente (Teacher Enthusiasm) come lente interpretativa per comprendere i racconti degli studenti. Focalizzarsi sull’entusiasmo nell’atto di insegnare consentirà, nelle riflessioni conclusive, di accennare alla centralità della parola e del corpo e alla loro gestione nelle pratiche di insegnamento.
Imparare a distanza: risorse e criticità nell’opinione degli studenti di una scuola secondaria di secondo grado = Distance Learning: resources and criticism in the opinions of an high school students / N. Valenzano, F. Zamengo. - In: STUDIUM EDUCATIONIS. - ISSN 2035-844X. - 21:3(2020), pp. 99-114. [10.7346/SE-032020-07]
Imparare a distanza: risorse e criticità nell’opinione degli studenti di una scuola secondaria di secondo grado = Distance Learning: resources and criticism in the opinions of an high school students
N. Valenzano;
2020
Abstract
Distance teaching offers various stimuli for pedagogical reflection and requires a rea- sonable analysis to stay away from the simplifying extremisms of enthusiasts and critics at any cost. In this paper we present an exploratory survey about the experiences of se- cond grade secondary school students in relation to the distance learning. Investigating distance learning offers some incentives to reflect on the act of teaching, both distance and presence. We recall the category of Teacher Enthusiasm as an interpretative lens to understand the students' stories. In conclusion, we mention the centrality of the word and the body and their management, in the teaching practices.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
4380-Articolo-16327-1-10-20201213.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Publisher's version/PDF
Dimensione
190.44 kB
Formato
Adobe PDF
|
190.44 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.