Community work, understood as a proposal for a new model of community welfare and social intervention, has recently become a topic of great interest in the social and educational fields. In this perspective, community development is an approach that promotes the construction of social bonds within a given territorial context, in order to improve the economic, social and cultural conditions of the community and the people who live in it. This paper starts from an empirical research that analyses community work in a marginal areas around Monviso to show, firstly, the action strategies necessary to promote competent communities. Secondly, I argue that emphasizing community development means organizing educational community work actions that focus in particular on building capabilities contexts. To understand this concept, I will try to connect the Capability Apporach with the theoretical framework of Community Development, in particular the concept of empowerment and empowering setting. The results of the overall research and those specifically reported in this paper offer an interpretative and transformative contribution to the community educational work and allow a more effective accountability.
Di recente, il lavoro di comunità è diventato un tema di interesse per l’ambito socio-educativo, poiché è inteso come una proposta per un nuovo modello di welfare comunitario e di intervento sociale. In questa prospettiva, lo sviluppo di comunità è un approccio che promuove la costruzione dei legami sociali all’interno di un dato contesto territoriale, al fine di migliorare le condizioni economiche, sociali e culturali della comunità e delle persone che la abitano. Questo contributo prende le mosse da una ricerca empirica che analizza il lavoro di comunità in territori marginali intorno al Monviso per mostrare, in primo luogo, le strategie di azione necessarie per promuovere comunità competenti. In secondo luogo, sosterrò che porre l’enfasi sullo sviluppo della comunità significa predisporre azioni educative di lavoro di comunità che si concentrino in particolare nel costruire contesti capacitanti. Per comprendere questo concetto, proverò a connettere il Capability Apporach con il quadro teorico dello sviluppo di comunità, in particolare il concetto di empowerment e di empowering setting. I risultati della ricerca complessiva e quelli specificamente riportati in questo contributo offrono un apporto interpretativo e trasformativo degli interventi educativi di comunità e consentono una più efficace rendicontazione sociale e politica del lavoro.
Logiche d'azione e contesti capacitanti nel lavoro educativo di comunità : Una ricerca in una valle alpina = Logic of action and capabilities contexts in community educational work : A research in an alpine valley / N. Valenzano. - In: FORMAZIONE & INSEGNAMENTO. - ISSN 2279-7505. - 18:1(2020), pp. 543-553. [10.7346/-fei-XVIII-01-20_46]
Logiche d'azione e contesti capacitanti nel lavoro educativo di comunità : Una ricerca in una valle alpina = Logic of action and capabilities contexts in community educational work : A research in an alpine valley
N. Valenzano
2020
Abstract
Community work, understood as a proposal for a new model of community welfare and social intervention, has recently become a topic of great interest in the social and educational fields. In this perspective, community development is an approach that promotes the construction of social bonds within a given territorial context, in order to improve the economic, social and cultural conditions of the community and the people who live in it. This paper starts from an empirical research that analyses community work in a marginal areas around Monviso to show, firstly, the action strategies necessary to promote competent communities. Secondly, I argue that emphasizing community development means organizing educational community work actions that focus in particular on building capabilities contexts. To understand this concept, I will try to connect the Capability Apporach with the theoretical framework of Community Development, in particular the concept of empowerment and empowering setting. The results of the overall research and those specifically reported in this paper offer an interpretative and transformative contribution to the community educational work and allow a more effective accountability.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
543-553 - 46 Valenzano.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Publisher's version/PDF
Dimensione
2.84 MB
Formato
Adobe PDF
|
2.84 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.