A relevant episode of the Renaissance reception of Ovidian Metamorphoses, La Vita e Me- tamorfoseo d’Ovidio, figurato e abbreviato in forma d’Epigrammi, written by Gabriele Si- meoni and published in Lyons in 1559, shows a double connection with the concept of brevitas already in the title: Simeoni presents his work, on one hand, as a summary of the Ovidian poem and, on the other, as its transposition into a literary genre that necessarily requires conciseness. Thus, the essay will firstly analyse Simeoni’s strategies aimed at reducing the Ovidian carmen perpetuum within the closed form of the octave. The goal is to explain how the result, consisting in a combination of words and images, differs from the Latin work in terms of content, form, and purposes. Secondly, Simeoni’s Metamorfoseo will be studied in relation to the early Italian epigram tradition, mainly represented by Alamanni’s work and the contemporary theory of the genre.
Episodio significativo della fortuna rinascimentale delle Metamorfosi ovidiane, La Vita e Metamorfoseo d’Ovidio, figurato e abbreviato in forma d’Epigrammi di Gabriele Simeoni, pubblicata nel 1559 a Lione, esibisce sin dal titolo un doppio legame con il concetto di brevitas: l’opera si presenta da una parte come una sintesi del poema ovidiano e dall’altra come una sua trasposizione in un genere letterario per cui la brevità costituisce il tratto caratterizzante. In primo luogo il saggio si propone dunque di analizzare le strategie im- piegate dal Simeoni per ridurre il carmen perpetuum ovidiano nella forma chiusa dell’otta- va, con lo scopo di chiarire come la sintesi di parola e immagine che ne risulta sia diversa dall’originale per contenuto, forma e scopi. In secondo luogo si cercherà di collocare il Metamorfoseo nel contesto della nascente tradizione dell’epigramma in volgare italiano, principalmente rappresentata dalla produzione dell’Alamanni e dalle coeve teorizzazioni sul genere.
Dal poema all’epigramma: strategie della brevitas nel "Metamorfoseo" di Gabriele Simeoni / C. Casiraghi. - In: GENTES. - ISSN 2283-5946. - 9:9(2022), pp. 27-45.
Dal poema all’epigramma: strategie della brevitas nel "Metamorfoseo" di Gabriele Simeoni
C. Casiraghi
2022
Abstract
A relevant episode of the Renaissance reception of Ovidian Metamorphoses, La Vita e Me- tamorfoseo d’Ovidio, figurato e abbreviato in forma d’Epigrammi, written by Gabriele Si- meoni and published in Lyons in 1559, shows a double connection with the concept of brevitas already in the title: Simeoni presents his work, on one hand, as a summary of the Ovidian poem and, on the other, as its transposition into a literary genre that necessarily requires conciseness. Thus, the essay will firstly analyse Simeoni’s strategies aimed at reducing the Ovidian carmen perpetuum within the closed form of the octave. The goal is to explain how the result, consisting in a combination of words and images, differs from the Latin work in terms of content, form, and purposes. Secondly, Simeoni’s Metamorfoseo will be studied in relation to the early Italian epigram tradition, mainly represented by Alamanni’s work and the contemporary theory of the genre.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
gentes-2022-9.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Publisher's version/PDF
Dimensione
11.82 MB
Formato
Adobe PDF
|
11.82 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.




