The Tree (2016) – like almost all Odin shows from the 1970s onwards – is the result of a Collective Mind that integrates «numerous specializations, various degrees of experience and different re- sponsibilities in an effort of integration similar to what happens in the mind of an individual in the act of inventing: changes of direction, deviations, use of coincidences and serendipity effects, leaps from one level of organization to another (pre-ex- pressive level, organic dramaturgy, narrative dramaturgy, modeling of space, of the sound / mu- sical universe)» (E. Barba). The present study aims to investigate this creative process.
L’Albero (2016) – come quasi tutti gli spettacoli dell’Odin Teatret a partire dagli anni Settanta – è il risultato di una Collective Mind che collaziona «numerose specializzazioni, vari gradi di espe- rienza e diverse responsabilità in uno sforzo di in- tegrazione simile a quello che avviene in un indi- viduo nell’atto di inventare: cambi di direzione, deviazioni, utilizzazione di coincidenze, salti da un livello di organizzazione all’altro (livello pre- espressivo, drammaturgia organica, drammatur- gia narrativa, modellazione dello spazio e dell’universo sonoro-musicale)» (E. Barba). Il pre- sente saggio si propone dunque di investigarne il processo creativo
L'Albero dell'Odin Teatret: genesi di un 'ultimo spettacolo' / A. Frattali. - In: SINESTESIEONLINE. - ISSN 2280-6849. - 13:41(2024), pp. 1-14.
L'Albero dell'Odin Teatret: genesi di un 'ultimo spettacolo'
A. Frattali
2024
Abstract
The Tree (2016) – like almost all Odin shows from the 1970s onwards – is the result of a Collective Mind that integrates «numerous specializations, various degrees of experience and different re- sponsibilities in an effort of integration similar to what happens in the mind of an individual in the act of inventing: changes of direction, deviations, use of coincidences and serendipity effects, leaps from one level of organization to another (pre-ex- pressive level, organic dramaturgy, narrative dramaturgy, modeling of space, of the sound / mu- sical universe)» (E. Barba). The present study aims to investigate this creative process.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
SINESTESIEONLINE_Il-Parlaggio_Frattali.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Publisher's version/PDF
Dimensione
345.71 kB
Formato
Adobe PDF
|
345.71 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.