The essay analyzes how the consumption of halal food, or Sharì‘a-compliant products more generally, today goes beyond the faith requirements that predominantly characterize the Muslim consumer. A true halal lifestyle is emerging, which could help strengthen European intercultural dialogue by linking it to both the logic of law and the logic of the market. From this perspective, European consumer law should also read and implement its principles with reference to those relating to Muslim consumers’ food choices, especially with regard to the right to information.

Il lavoro sottolinea come il consumo di cibo halal, o più ampiamente, di prodotti Sharì‘a-compliant, sia teso verso un superamento di quelle esigenze di fede che finora hanno caratterizzato prevalentemente il consumatore musulmano. Si profila un vero e proprio halal lifestyle, che potrebbe essere idoneo a rafforzare il dialogo interculturale europeo, non solo in relazione alla logica del mercato ma anche a quella del diritto. In questa prospettiva, il diritto dei consumatori europeo è chiamato a rileggere i propri principi anche in riferimento a quelli connessi alle food choices del consumatore musulmano, avendo riguardo soprattutto ai contenuti del diritto all’informazione.

Dieta e ordine giuridico-morale secondo Maometto. Cibo halal e tutela del consumatore / J. Benarafa, S. Lanni. - In: CALUMET. - ISSN 2465-0145. - 2023:2(2023 Dec), pp. 167-189.

Dieta e ordine giuridico-morale secondo Maometto. Cibo halal e tutela del consumatore

J. Benarafa
Co-primo
;
S. Lanni
Co-primo
2023

Abstract

The essay analyzes how the consumption of halal food, or Sharì‘a-compliant products more generally, today goes beyond the faith requirements that predominantly characterize the Muslim consumer. A true halal lifestyle is emerging, which could help strengthen European intercultural dialogue by linking it to both the logic of law and the logic of the market. From this perspective, European consumer law should also read and implement its principles with reference to those relating to Muslim consumers’ food choices, especially with regard to the right to information.
Il lavoro sottolinea come il consumo di cibo halal, o più ampiamente, di prodotti Sharì‘a-compliant, sia teso verso un superamento di quelle esigenze di fede che finora hanno caratterizzato prevalentemente il consumatore musulmano. Si profila un vero e proprio halal lifestyle, che potrebbe essere idoneo a rafforzare il dialogo interculturale europeo, non solo in relazione alla logica del mercato ma anche a quella del diritto. In questa prospettiva, il diritto dei consumatori europeo è chiamato a rileggere i propri principi anche in riferimento a quelli connessi alle food choices del consumatore musulmano, avendo riguardo soprattutto ai contenuti del diritto all’informazione.
Food choices; halal; consumer’s rights; European market
Settore IUS/02 - Diritto Privato Comparato
   European Novel Foods Agreement and Sustainable Intercultural Systems
   enfasis
   EUROPEAN COMMISSION - EDUCATION, AUDIOVISUAL AND CULTURE EXECUTIVE AGENCY - EACEA
   619592-EPP-1-2020-1-IT-EPPJMO-CHAIR
dic-2023
https://calumet-review.com/index.php/it/2023/11/25/dieta-e-ordine-giuridico-morale-secondo-maometto-cibo-halal-e-tutela-del-consumatore-2/
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