The use of social media has allowed anyone to spread their thoughts with a speed and a capillarity that eclipse those of the large traditional press companies. Within these “virtual squares” also operate the so-called “social bot”, programs that, once provided with the login credentials of an account, are capable of managing it independently, but giving the impression of being a real person. Their rapidity and precision of reaction on social networks make these “digital tools” dangerously useful for the dissemination of insinuations, slanders and offenses with a breadth and speed that can irreparably destroy the reputation of anyone who is targeted by their administrators. The current legal system for the protection of victims of defamation, despite the recent jurisprudential rulings on the online dissemination of falsehoods and the extension of the use of remedies, such as preventive seizure to social networks, still risks being ineffective when confronting a well-concerted use of these “socialbot”. Not even the countermeasures introduced by the owners of social media have been able to effectively stem this phenomenon. Thus, it is necessary to rethink the protection of reputation extending it to the prevention of improper use of IT tools that are now within everyone’s reach. Therefore, various hypotheses are proposed in this article for solving the problem, including the extension to the owners of social media of the obligation of "customer due diligence" already existing for financial operators or the establishment of an obligation for social media owners to set up an internal reporting system with also a mark visible to the other users of the content deemed defamatory.
L’utilizzo dei social media ha permesso a chiunque di diffondere il proprio pensiero con una velocità ed una capillarità che eclissano quelle dei grandi organi di stampa tradizionali. All’interno di queste “piazze virtuali” operano anche i cosiddetti social bot, dei programmi che, una volta forniti delle credenziali di accesso di un account, sono in grado di gestirlo in autonomia, dando però l’impressione di essere una persona vera. La rapidità e precisione di reazione sui social network rendono questi “strumenti digitali” pericolosamente utili per la diffusione di insinuazioni, maldicenze ed offese con un’ampiezza ed una velocità tali da distruggere irrimediabilmente la reputazione di chiunque venga preso di mira dai loro amministratori. L’attuale impianto giuridico di tutela delle vittime di diffamazione, nonostante le recenti pronunce giurisprudenziali in tema di diffusione online di falsità e l’estensione dell’applicazione di strumenti come il sequestro preventivo all’ambito dei social network, rischia comunque di essere inefficace di fronte ad un utilizzo ben concertato di questi socialbot. Nemmeno le contromisure introdotte dai proprietari dei social media sono state in grado di arginare efficacemente questo fenomeno. Risulta, così, necessario un ripensamento della tutela della reputazione che si estenda anche alla prevenzione dall’utilizzo improprio degli strumenti informatici oggi alla portata di chiunque. Si avanzano, quindi, in questo articolo varie ipotesi per risolvere il problema, tra le quali: l’estendere anche ai proprietari dei social media l’obbligo della “adeguata verifica della clientela” già esistente in capo agli operatori finanziari o l’istituzione di un obbligo di approntare un sistema interno di segnalazione ai gestori e di contestuale marcatura, visibile agli altri utenti, dei contenuti reputati diffamanti.
Social media, profili artificiali e tutela della reputazione. Come l’avvento dei social bot per la gestione dei profili social possa rappresentare una grave minaccia per la reputazione delle persone e quali potrebbero essere le risposte a tale pericolo = Social media, artificial profiles, and reputation protection. How the advent of social bot for managing social media profiles can pose a serious threat to people’s reputations and what might be the responses to this danger / A. Tedeschi Toschi, G. Berni Ferretti. - In: RIVISTA ITALIANA DI INFORMATICA E DIRITTO. - ISSN 2704-7318. - 3:2(2021 Nov), pp. 107-130. [10.32091/RIID0045]
Social media, profili artificiali e tutela della reputazione. Come l’avvento dei social bot per la gestione dei profili social possa rappresentare una grave minaccia per la reputazione delle persone e quali potrebbero essere le risposte a tale pericolo = Social media, artificial profiles, and reputation protection. How the advent of social bot for managing social media profiles can pose a serious threat to people’s reputations and what might be the responses to this danger
A. Tedeschi ToschiPrimo
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2021
Abstract
The use of social media has allowed anyone to spread their thoughts with a speed and a capillarity that eclipse those of the large traditional press companies. Within these “virtual squares” also operate the so-called “social bot”, programs that, once provided with the login credentials of an account, are capable of managing it independently, but giving the impression of being a real person. Their rapidity and precision of reaction on social networks make these “digital tools” dangerously useful for the dissemination of insinuations, slanders and offenses with a breadth and speed that can irreparably destroy the reputation of anyone who is targeted by their administrators. The current legal system for the protection of victims of defamation, despite the recent jurisprudential rulings on the online dissemination of falsehoods and the extension of the use of remedies, such as preventive seizure to social networks, still risks being ineffective when confronting a well-concerted use of these “socialbot”. Not even the countermeasures introduced by the owners of social media have been able to effectively stem this phenomenon. Thus, it is necessary to rethink the protection of reputation extending it to the prevention of improper use of IT tools that are now within everyone’s reach. Therefore, various hypotheses are proposed in this article for solving the problem, including the extension to the owners of social media of the obligation of "customer due diligence" already existing for financial operators or the establishment of an obligation for social media owners to set up an internal reporting system with also a mark visible to the other users of the content deemed defamatory.File | Dimensione | Formato | |
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