This paper aims at addressing the issue of access to justice for victims of crimes with an irregular migration status. One of the prominent side effects of punishing irregular migration is the substantial exclusion of these individuals from the circuit of the criminal justice system, as they fear being tried or ordered to leave the country after approaching the police. The article draws on the similarities between the condition of victims with an irregular migration status and the “cruel trilemma” of the defendant forced to choose between maintaining his silence and being held in contempt of court; lying and thereby perjuring, or incriminating himself. Thus, the paper questions whether the nemo tenetur se detegere principle can be used to protect these victims. After reviewing a series of remedies and reliefs that somehow protect the right to silence of the migrant victim, the paper shows discriminations that are still affecting these individuals and it proposes to extend the scope of application of this guarantee, originally conceived for the defendant.
L’articolo affronta il tema dell’accesso alla giustizia penale per le vittime di reato con status migratorio irregolare. Uno dei prominenti effetti collaterali derivanti dalla criminalizzazione dell’immigrazione irregolare è la sostanziale esclusione di questi individui dal circuito del sistema giudiziario penale, dal momento che gli stessi temono di essere sottoposti a processo o comunque espulsi dal territorio statale a seguito del contatto con le forze di polizia. Il lavoro prende le mosse dalle somiglianze tra la condizione della vittima migrante irregolare e il c.d. “cruel trilemma” che avvince l’indagato/imputato nell’ardua scelta tra tacere, dichiarare il falso alle autorità o autoincriminarsi. L’A. si domanda quindi se sia possibile che il principio del nemo tenetur se detegere possa essere utilizzato per fornire protezione a queste vittime. Dopo aver preso in considerazione una serie di strumenti (domestici e non) che offrono protezione e rimedio a queste situazioni, anche attraverso la tutela del diritto al silenzio delle vittime, l’articolo propone l’estensione del campo di applicazione di questa garanzia (originariamente concepita in favore dell’indagato/imputato) anche a questi soggetti, in ragione dell’insufficienza dei meccanismi di tutela e delle perduranti discriminazioni gravanti sulle vittime migranti irregolari.
Gimme Shelter : The Right to Silence for Silenced Migrant Victims =Iil diritto al silenzio per le vittime migranti silenziate = El derecho al silencio por las víctimas migrantes silenciadas / S.B. Taverriti. - In: DIRITTO PENALE CONTEMPORANEO. - ISSN 2240-7618. - 2023:1(2023), pp. 227-245.
Gimme Shelter : The Right to Silence for Silenced Migrant Victims =Iil diritto al silenzio per le vittime migranti silenziate = El derecho al silencio por las víctimas migrantes silenciadas
S.B. Taverriti
2023
Abstract
This paper aims at addressing the issue of access to justice for victims of crimes with an irregular migration status. One of the prominent side effects of punishing irregular migration is the substantial exclusion of these individuals from the circuit of the criminal justice system, as they fear being tried or ordered to leave the country after approaching the police. The article draws on the similarities between the condition of victims with an irregular migration status and the “cruel trilemma” of the defendant forced to choose between maintaining his silence and being held in contempt of court; lying and thereby perjuring, or incriminating himself. Thus, the paper questions whether the nemo tenetur se detegere principle can be used to protect these victims. After reviewing a series of remedies and reliefs that somehow protect the right to silence of the migrant victim, the paper shows discriminations that are still affecting these individuals and it proposes to extend the scope of application of this guarantee, originally conceived for the defendant.File | Dimensione | Formato | |
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