This survey study investigates the internships of the Master of Science in Rehabilitation Sciences of the Health Professions (RSHP) in the Italian context (a two years program) through a questionnaire telephonically administered to the internship Coordinators. All the 22 RSHP MSs active in the AA 2018/19 were involved; 15 participated (68%). The internship is a compulsory annual path, not always weighted 30 ECTS, as Italian rules require. Furthermore, those ECTS are differently distributed in the 2y curricula. Autonomous and unstructured training is allowed in 73% of the internships; in 33%, students can go abroad, mainly for research projects. RSHP MSs internships have different models (mentored vs unsupervised experience; assigned vs self-selected clinical setting), often combined among them. Feedback is regularly offered by tutors, and learning is assessed through a final exam which is characterized, in the different Universities, by high variability in assessment methods and evaluators. Even with some study limitations, results stimulate reflection on the inconsistency of internships in the involved MSs, highlighting the need to develop national guidelines. This seems imperative considering the forthcoming revision of the Italian MSs curricula in health sciences, which should not ignore the innovations in healthcare professionals' training fostered by the pandemic.

Questo studio indaga il tirocinio della Laurea Magistrale (LM) in Scienze Riabilitative delle Professioni Sanitarie (SRPS) nel contesto italia- no, attraverso un sondaggio condotto con un questionario somministrato telefonicamente ai Coordinatori. Sono stati coinvolti tutti i 22 attivi nell'AA 2018/19; 15 hanno partecipato (68%). Il tirocinio è un corso annuale obbligatorio, non sempre di 30 CFU, come da normativa italiana, distribuiti in modo diverso tra gli anni di corso e nei piani studi. Nel 73% dei casi, è consentita una formazione autonoma e non strutturata; nel 33%, gli stu- denti possono andare all'estero, prevalentemen- te per progetti di ricerca. I tirocini della LM in SRPS hanno differenti modelli organizzativi esperienza supervisionata/non supervisionata; sede assegnata/scelta autonomamente), spesso combinati uno con l'altro. Sono frequentemente previsti momenti di feedback con il tutor e viene effettuato un esame finale di tirocinio caratte- rizzato da disomogeneità delle prove e della Commissione. Pur con alcuni limiti dello studio, i risultati stimolano la riflessione sulla difformità dei tiro- cini nelle LM coinvolte, evidenziando la necessi- tà di sviluppare linee guida comuni. Ciò appare particolarmente auspicabile in considerazione dell'imminente revisione dei curricula delle LM delle professioni sanitarie italiane, che non do- vrebbe ignorare le innovazioni nella formazione sanitaria guadagnate grazie alla pandemia.

Quali sono le caratteristiche del tirocinio nei Corsi di Laurea Magistrale delle professioni sanitarie? Una survey nazionale con la Classe della Riabilitazione = What are the characteristics of internships in Health Professions Master's Degree Programs? A national survey with the Class of Rehabilitation / G. Bernardelli, K. Molatore, K. Daniele, L. Zannini. - In: MEDICINA E CHIRURGIA. - ISSN 2279-7068. - 87:(2022), pp. 3881-3888.

Quali sono le caratteristiche del tirocinio nei Corsi di Laurea Magistrale delle professioni sanitarie? Una survey nazionale con la Classe della Riabilitazione = What are the characteristics of internships in Health Professions Master's Degree Programs? A national survey with the Class of Rehabilitation

G. Bernardelli
Primo
;
K. Daniele
Penultimo
;
L. Zannini
Ultimo
2022

Abstract

This survey study investigates the internships of the Master of Science in Rehabilitation Sciences of the Health Professions (RSHP) in the Italian context (a two years program) through a questionnaire telephonically administered to the internship Coordinators. All the 22 RSHP MSs active in the AA 2018/19 were involved; 15 participated (68%). The internship is a compulsory annual path, not always weighted 30 ECTS, as Italian rules require. Furthermore, those ECTS are differently distributed in the 2y curricula. Autonomous and unstructured training is allowed in 73% of the internships; in 33%, students can go abroad, mainly for research projects. RSHP MSs internships have different models (mentored vs unsupervised experience; assigned vs self-selected clinical setting), often combined among them. Feedback is regularly offered by tutors, and learning is assessed through a final exam which is characterized, in the different Universities, by high variability in assessment methods and evaluators. Even with some study limitations, results stimulate reflection on the inconsistency of internships in the involved MSs, highlighting the need to develop national guidelines. This seems imperative considering the forthcoming revision of the Italian MSs curricula in health sciences, which should not ignore the innovations in healthcare professionals' training fostered by the pandemic.
Questo studio indaga il tirocinio della Laurea Magistrale (LM) in Scienze Riabilitative delle Professioni Sanitarie (SRPS) nel contesto italia- no, attraverso un sondaggio condotto con un questionario somministrato telefonicamente ai Coordinatori. Sono stati coinvolti tutti i 22 attivi nell'AA 2018/19; 15 hanno partecipato (68%). Il tirocinio è un corso annuale obbligatorio, non sempre di 30 CFU, come da normativa italiana, distribuiti in modo diverso tra gli anni di corso e nei piani studi. Nel 73% dei casi, è consentita una formazione autonoma e non strutturata; nel 33%, gli stu- denti possono andare all'estero, prevalentemen- te per progetti di ricerca. I tirocini della LM in SRPS hanno differenti modelli organizzativi esperienza supervisionata/non supervisionata; sede assegnata/scelta autonomamente), spesso combinati uno con l'altro. Sono frequentemente previsti momenti di feedback con il tutor e viene effettuato un esame finale di tirocinio caratte- rizzato da disomogeneità delle prove e della Commissione. Pur con alcuni limiti dello studio, i risultati stimolano la riflessione sulla difformità dei tiro- cini nelle LM coinvolte, evidenziando la necessi- tà di sviluppare linee guida comuni. Ciò appare particolarmente auspicabile in considerazione dell'imminente revisione dei curricula delle LM delle professioni sanitarie italiane, che non do- vrebbe ignorare le innovazioni nella formazione sanitaria guadagnate grazie alla pandemia.
MSs; rehabilitation sciences; internship; Italy; survey
Settore MED/48 -Scienze Infermie.e Tecniche Neuro-Psichiatriche e Riabilitattive
Settore M-PED/01 - Pedagogia Generale e Sociale
2022
http://www.quaderni-conferenze-medicina.it/wp-content/uploads/Medicina-e-Chirurgia-n-87-2022-ultimo-10-10-2022.pdf
Article (author)
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Rev Bernardelli et al CLM professioni sanitarie al 11-7-22.pdf

accesso aperto

Tipologia: Publisher's version/PDF
Dimensione 756.16 kB
Formato Adobe PDF
756.16 kB Adobe PDF Visualizza/Apri
Pubblicazioni consigliate

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/2434/939288
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact