Together with many love songs, Galeota's collection of lyrics includes political and laudatory poems. However, the distinction between the two kinds is not clear-cut. When the author, for example, addresses the king, he applies topoi and words typical of the love poems to political subjects. In order to emphasize these interferences and juxtapositions, Rozzone compares these poems with some passages from Pontano's De Principe, where the relationship between the king and his subjects echoes the way Galeota describes the relationship between the lover and his sweetheart.
Galeota accoglie nel suo canzoniere, in aggiunta ai numerosi testi amorosi, componimenti di argomento politico encomiastico. La distinzione tra le due sfere tematiche non è sempre così netta in quanto l’autore affronta, nei testi che hanno come dedicatario il re, temi politici utilizzando topoi e lessico della lirica d’amore. Al fine di comprendere meglio queste interferenze e sovrapposizioni si propone un confronto con alcuni passi del De Principe di Pontano, trattato che descrive il rapporto tra il re e sudditi come Galeota descrive quello tra amante e amata.
Il canzoniere di Francesco Galeota tra etica amorosa e precettistica politica / A. Rozzoni. - In: CRITICA LETTERARIA. - ISSN 0390-0142. - 156:3(2012 Sep), pp. 419-435. [10.1400/195836]
Il canzoniere di Francesco Galeota tra etica amorosa e precettistica politica
A. RozzoniPrimo
2012
Abstract
Together with many love songs, Galeota's collection of lyrics includes political and laudatory poems. However, the distinction between the two kinds is not clear-cut. When the author, for example, addresses the king, he applies topoi and words typical of the love poems to political subjects. In order to emphasize these interferences and juxtapositions, Rozzone compares these poems with some passages from Pontano's De Principe, where the relationship between the king and his subjects echoes the way Galeota describes the relationship between the lover and his sweetheart.Pubblicazioni consigliate
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.