The planning procedure is aiming to solve a need, and therefore it is addressed to apply the best educational strategy. Swimming has social contributions in terms of health and drowning prevention. The careful monitoring of fostering a “safe aquatic literacy” (SAL) is a form of prevention and reduction of the costs for health. The validity and the reliability of an evaluation sheet of SAL were established. The aquatic competence of 10 children aged 3 to 6 years was evaluated by 10 teachers. Three times a year, the teachers watched the video recordings of the children performing some aquatic motor skills. Teachers scored abilities by: i) SAL instrument, considering the ability to perform the basic aquatic motor skills in a safe and self-protecting way; ii) the Langendorfer’s ARA instrument (1995), based on the coordinative evolution of the aquatic motor patterns. Assessments from both instruments were comparable, confirming the SAL’s validity. The most expert teachers were reliable, to a lesser extent the less experienced ones. In conclusion, teachers’ training for “safe aquatic literacy” programs should consider some worthwhile hints, such as improving the ability of the less experienced teachers in evaluating the different motor behaviors.

L’avvio di una progettualità è sempre determinato dalla risoluzione di un bisogno, finalizzato all’attuazione della miglior strategia educativa. Il nuoto può dare un contributo sociale in termini di salute e prevenzione degli annegamenti. Monitorare con precisione la crescita di una “letteratura acquatica sicura” (LAS) in età evolutiva rappresenta un’ottima forma di prevenzione e riduzione dei costi sanitari. La validità e ripetibilità di una scheda di valutazione delle abilità LAS è stata oggetto di analisi. Il livello di abilità acquatica di 10 bambini di 3-6 anni è stato valutato da 10 insegnanti che per tre volte in un anno hanno visionato i filmati di alcuni compiti motori dei bambini valutandoli mediante: i) scheda LAS, basata sull’osservazione della capacità di eseguire abilità acquatiche di base in modo sicuro e auto proteggente; ii) scheda ARA di Langendorfer (1995), basata sull’evoluzione dei pattern motori acquatici. Le due schede sono risultate equivalenti, confermando la validità della LAS. Gli istruttori più esperti sono risultati ripetibili, in misura inferiore i meno esperti. In conclusione, la formazione degli insegnanti di “letteratura acquatica sicura” deve prevedere strategie utili al miglioramento della capacità di valutazione delle differenti strutture motorie negli istruttori meno esperti.

Osservazione e valutazione delle abilità acquatiche dei bambini per una utilità sociale del nuoto ai fini della salute e della prevenzione degli annegamenti = Observation and evaluation of children’s aquatic abilities to a social utility of swimming for health and drowning prevention / P.L. Invernizzi, C.A. Tringali, F. D’Elia, R. Scurati (SIRD). - In: Le Società per la società: ricerca, scenari, emergenze. 4 / [a cura di] M. Lipoma. - [s.l] : Pensa MultiMedia srl, 2020. - ISBN 9788867607570. - pp. 66-77 (( convegno Convegno Internazionale SIRD tenutosi a Roma nel 2019.

Osservazione e valutazione delle abilità acquatiche dei bambini per una utilità sociale del nuoto ai fini della salute e della prevenzione degli annegamenti = Observation and evaluation of children’s aquatic abilities to a social utility of swimming for health and drowning prevention

P.L. Invernizzi;C.A. Tringali;R. Scurati
2020

Abstract

The planning procedure is aiming to solve a need, and therefore it is addressed to apply the best educational strategy. Swimming has social contributions in terms of health and drowning prevention. The careful monitoring of fostering a “safe aquatic literacy” (SAL) is a form of prevention and reduction of the costs for health. The validity and the reliability of an evaluation sheet of SAL were established. The aquatic competence of 10 children aged 3 to 6 years was evaluated by 10 teachers. Three times a year, the teachers watched the video recordings of the children performing some aquatic motor skills. Teachers scored abilities by: i) SAL instrument, considering the ability to perform the basic aquatic motor skills in a safe and self-protecting way; ii) the Langendorfer’s ARA instrument (1995), based on the coordinative evolution of the aquatic motor patterns. Assessments from both instruments were comparable, confirming the SAL’s validity. The most expert teachers were reliable, to a lesser extent the less experienced ones. In conclusion, teachers’ training for “safe aquatic literacy” programs should consider some worthwhile hints, such as improving the ability of the less experienced teachers in evaluating the different motor behaviors.
L’avvio di una progettualità è sempre determinato dalla risoluzione di un bisogno, finalizzato all’attuazione della miglior strategia educativa. Il nuoto può dare un contributo sociale in termini di salute e prevenzione degli annegamenti. Monitorare con precisione la crescita di una “letteratura acquatica sicura” (LAS) in età evolutiva rappresenta un’ottima forma di prevenzione e riduzione dei costi sanitari. La validità e ripetibilità di una scheda di valutazione delle abilità LAS è stata oggetto di analisi. Il livello di abilità acquatica di 10 bambini di 3-6 anni è stato valutato da 10 insegnanti che per tre volte in un anno hanno visionato i filmati di alcuni compiti motori dei bambini valutandoli mediante: i) scheda LAS, basata sull’osservazione della capacità di eseguire abilità acquatiche di base in modo sicuro e auto proteggente; ii) scheda ARA di Langendorfer (1995), basata sull’evoluzione dei pattern motori acquatici. Le due schede sono risultate equivalenti, confermando la validità della LAS. Gli istruttori più esperti sono risultati ripetibili, in misura inferiore i meno esperti. In conclusione, la formazione degli insegnanti di “letteratura acquatica sicura” deve prevedere strategie utili al miglioramento della capacità di valutazione delle differenti strutture motorie negli istruttori meno esperti.
Water competence; prevention; social utility; sustainability
Settore M-EDF/01 - Metodi e Didattiche delle Attivita' Motorie
Settore M-EDF/02 - Metodi e Didattiche delle Attivita' Sportive
2020
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