Technological progress and the lowering of DNA sequencing costs have made genetic testing increasingly accessible to the general public. However, this progress does not reflect an increased genetics literacy in lay people that at present remains poor. Thus almost everyone has the possibility to undergo genetic testing independently, but the diffuse lack of knowledge may lead to misinterpretation of genetic information and result in negative consequences for personal health decisions. Several policies have been developed to try to address this issue. The most appropriate one is to educate people about genetic concepts and genetic test interpretation, to empower them in order to make responsible health-related decisions. To reach this goal the Serious Games (SG) approach seems very promising as it has been shown to be very powerful in education, training, health promotion, and socialization. This is why SG appear an attractive means to communicate genetic concepts to the general public. The aim of this research is to study the feasibility of using SG as a highly interactive medium to encourage experiential learning, increase literacy and promote self-efficacy in the genetic-related decision-making process. For this purpose, we explore state-of-the-art of Serious Games related to genetics, discussing whether these games are an adequate instrument to increase literacy and self-efficacy in the general public. Based on this analysis we design, develop and test a suite of SG specifically tailored to educate people about genetic concepts and genetic testing. To maximize the efficacy and mass appeal, the level of complexity of genetic information was balanced with the intent of making comprehensible and usable games. We believe that our approach --development and validation, using an evidence-based approach, of customized arcade games to convey basic genetics concepts together with the use of the ``Adventure Game'' genre to relate the individual genetic risk with lifestyle factors-- is completely new in this field. We conclude by discussing results about usability/playability, knowledge transfer and self-efficacy promotion in the field of health-related decision making, analysing data collected during monitored playing sessions.

Il progresso tecnologico e l'abbassamento del costo di sequenziamento del DNA, hanno reso i test genetici sempre più accessibili al pubblico. Questo sviluppo però non procede di pari passo con la scarsa conoscenza che la gente comune risulta avere in ambito genetico. Oggi giorno è possibile sottoporsi ad un test genetico autonomamente senza il consulto medico, ma la diffusa carenza di consapevolezza e informazione in questo ambito può portare ad un fraintendimento dei risultati genetici ottenuti e quindi a possibili conseguenze negative per quanto concerne le decisioni relative alla propria salute. Per cercare di porre rimedio a questa lacuna sono state sviluppate diverse policy. Tra queste, la necessità di educare la gente sui concetti di genetica assume un rilievo di particolare importanza. Si vuole infatti cercare di potenziare la consapevolezza della cittadinanza, favorendo prese di decisione in ambito medico più responsabili. Per ottenere questo risultato l'impiego di Serious Games (SG) sembra uno tra gli approcci più promettenti. I SG hanno infatti mostrato ottimi risultati se impiegati in ambiti quali l'educazione, l'addestramento, la promozione della salute e la socializzazione; ecco dunque perchè sembrano essere un valido strumento per divulgare concetti di genetica tra la gente comune. Lo scopo di questa ricerca è studiare la possibilità di utilizzare i SG come media fortemente interattivo per incoraggiare un apprendimento esperienziale, aumentare la conoscenza e promuovere il processo cognitivo dell'autoefficacia nel contesto dei processi decisionali in ambito genetico. Per ottenere questo risultato esploriamo lo stato dell'arte dei SG legati alla genetica e discutiamo sulla possibilità di farli utilizzare dalla gente comune. Successivamente progettiamo, sviluppiamo e testiamo una suite di SG su misura per educare la gente sui concetti di genetica e di test genetico. Lo sviluppo e la validazione di videogiochi arcade custom per illustrare concetti di genetica di base e l'utilizzo del genere ``Adventure Game'' per mettere in relazione il rischio genetico individuale ai fattori dello stile di vita, risulta essere, sulla base delle nostre ricerche, completamete nuovo in questo ambito. Concludiamo infine presentando i risultati della ricerca condotta testando i videogiochi sviluppati per quanto riguarda la loro usabilità, la capacità di trasferire conoscenza e migliorare il processo cognitivo nell'ambito dei processi decisionali in ambito medico e analizzando i dati collezionati durante le sessioni di gioco.

SERIOUS GAMES TO COPE WITH THE GENETIC TEST REVOLUTION / R. Mainetti ; supervisor: N. A. Borghese ; tutor: S. Olivieri ; coordinator: P. Boldi. DIPARTIMENTO DI INFORMATICA Giovanni Degli Antoni, 2019 Feb 01. 31. ciclo, Anno Accademico 2018. [10.13130/mainetti-renato_phd2019-02-01].

SERIOUS GAMES TO COPE WITH THE GENETIC TEST REVOLUTION

R. Mainetti
2019

Abstract

Technological progress and the lowering of DNA sequencing costs have made genetic testing increasingly accessible to the general public. However, this progress does not reflect an increased genetics literacy in lay people that at present remains poor. Thus almost everyone has the possibility to undergo genetic testing independently, but the diffuse lack of knowledge may lead to misinterpretation of genetic information and result in negative consequences for personal health decisions. Several policies have been developed to try to address this issue. The most appropriate one is to educate people about genetic concepts and genetic test interpretation, to empower them in order to make responsible health-related decisions. To reach this goal the Serious Games (SG) approach seems very promising as it has been shown to be very powerful in education, training, health promotion, and socialization. This is why SG appear an attractive means to communicate genetic concepts to the general public. The aim of this research is to study the feasibility of using SG as a highly interactive medium to encourage experiential learning, increase literacy and promote self-efficacy in the genetic-related decision-making process. For this purpose, we explore state-of-the-art of Serious Games related to genetics, discussing whether these games are an adequate instrument to increase literacy and self-efficacy in the general public. Based on this analysis we design, develop and test a suite of SG specifically tailored to educate people about genetic concepts and genetic testing. To maximize the efficacy and mass appeal, the level of complexity of genetic information was balanced with the intent of making comprehensible and usable games. We believe that our approach --development and validation, using an evidence-based approach, of customized arcade games to convey basic genetics concepts together with the use of the ``Adventure Game'' genre to relate the individual genetic risk with lifestyle factors-- is completely new in this field. We conclude by discussing results about usability/playability, knowledge transfer and self-efficacy promotion in the field of health-related decision making, analysing data collected during monitored playing sessions.
1-feb-2019
Il progresso tecnologico e l'abbassamento del costo di sequenziamento del DNA, hanno reso i test genetici sempre più accessibili al pubblico. Questo sviluppo però non procede di pari passo con la scarsa conoscenza che la gente comune risulta avere in ambito genetico. Oggi giorno è possibile sottoporsi ad un test genetico autonomamente senza il consulto medico, ma la diffusa carenza di consapevolezza e informazione in questo ambito può portare ad un fraintendimento dei risultati genetici ottenuti e quindi a possibili conseguenze negative per quanto concerne le decisioni relative alla propria salute. Per cercare di porre rimedio a questa lacuna sono state sviluppate diverse policy. Tra queste, la necessità di educare la gente sui concetti di genetica assume un rilievo di particolare importanza. Si vuole infatti cercare di potenziare la consapevolezza della cittadinanza, favorendo prese di decisione in ambito medico più responsabili. Per ottenere questo risultato l'impiego di Serious Games (SG) sembra uno tra gli approcci più promettenti. I SG hanno infatti mostrato ottimi risultati se impiegati in ambiti quali l'educazione, l'addestramento, la promozione della salute e la socializzazione; ecco dunque perchè sembrano essere un valido strumento per divulgare concetti di genetica tra la gente comune. Lo scopo di questa ricerca è studiare la possibilità di utilizzare i SG come media fortemente interattivo per incoraggiare un apprendimento esperienziale, aumentare la conoscenza e promuovere il processo cognitivo dell'autoefficacia nel contesto dei processi decisionali in ambito genetico. Per ottenere questo risultato esploriamo lo stato dell'arte dei SG legati alla genetica e discutiamo sulla possibilità di farli utilizzare dalla gente comune. Successivamente progettiamo, sviluppiamo e testiamo una suite di SG su misura per educare la gente sui concetti di genetica e di test genetico. Lo sviluppo e la validazione di videogiochi arcade custom per illustrare concetti di genetica di base e l'utilizzo del genere ``Adventure Game'' per mettere in relazione il rischio genetico individuale ai fattori dello stile di vita, risulta essere, sulla base delle nostre ricerche, completamete nuovo in questo ambito. Concludiamo infine presentando i risultati della ricerca condotta testando i videogiochi sviluppati per quanto riguarda la loro usabilità, la capacità di trasferire conoscenza e migliorare il processo cognitivo nell'ambito dei processi decisionali in ambito medico e analizzando i dati collezionati durante le sessioni di gioco.
Settore INF/01 - Informatica
Settore BIO/18 - Genetica
adventure games; cardiovascular risk; decision making; genetic literacy; genetic risk; heredity; knowledge transfer; mini-games; mutation; serious games
BORGHESE, NUNZIO ALBERTO
BORGHESE, NUNZIO ALBERTO
BOLDI, PAOLO
Doctoral Thesis
SERIOUS GAMES TO COPE WITH THE GENETIC TEST REVOLUTION / R. Mainetti ; supervisor: N. A. Borghese ; tutor: S. Olivieri ; coordinator: P. Boldi. DIPARTIMENTO DI INFORMATICA Giovanni Degli Antoni, 2019 Feb 01. 31. ciclo, Anno Accademico 2018. [10.13130/mainetti-renato_phd2019-02-01].
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