This paper deals with the relationship between Quintus Smyrnaeus and his model, Homer. The former presents himself to the reader as Homer’s successor, exactly like, in the Posthomerica, the young Neoptolemus is asked to succeed his father Achilles. The concrete symbol of this heritage is Achilles’ armour, given to Neoptolemus by Odysseus. The paper focuses mainly on three pieces of armour, namely the shield, the helmet and the spear. The shield, already portrayed in detail in the Iliad, is described in a long ekphrasis in book 5 and then recalled in book 7. The helmet is adorned with a depiction of Zeus hurling thunderbolts against the Titans – a very meaningful image, because, like Zeus, also Neoptolemus, who is elsewhere represented as a thunderbolt hurled by the king of the gods, can be considered in the whole book as the guarantor of the order imposed by Fate. The spear is the same one that Telephus ad Hector were pierced with by Achilles, and the one which Patroclus, unlike Neoptolemus, was not able to wield. The description the three objects receive in the Posthomerica turns out to be an exemplification of how Quintus deals with Homer, combining traditional and innovative elements.

Questo articolo si concentra sul rapporto tra Quinto Smirneo e il suo modello, Omero. Il primo si presenta come successore del secondo, proprio come, all’interno dei Posthomerica, il giovane Neottolemo è chiamato a subentrare al padre Achille. Il simbolo concreto di tale eredità è costituito dalle armi del Pelide, che vengono consegnate da Odisseo a Neottolemo. L’articolo si focalizza in particolare su tre armi: lo scudo, già dettagliatamente descritto nell’Iliade, riceve un’ampia ekphrasis nel libro V, poi ripresa nel libro VII; l’elmo, che reca su di sé una raffigurazione di Zeus che scaglia fulmini contro i Titani – immagine dall’alto valore simbolico, dato che, come Zeus, anche Neottolemo, anch’egli rappresentato come fulmine lanciato dal re degli dèi, può essere considerato nell’opera il garante dell’ordine voluto dal Fato; la lancia, con cui Achille aveva trafitto Telefo ed Ettore e che Patroclo, contrariamente a Neottolemo, non aveva saputo sollevare. La descrizione che i tre oggetti ricevono all’interno dei Posthomerica si rivela esemplificativa delle modalità con cui Quinto opera rispetto a Omero, unendo elementi tradizionali e innovativi.

Le armi di Achille: l'eredità eroica nei Posthomerica di Quinto Smirneo / E. Langella. - In: ACME. - ISSN 2282-0035. - 71:1(2018), pp. 9-23. [10.13130/2282-0035/10514]

Le armi di Achille: l'eredità eroica nei Posthomerica di Quinto Smirneo

E. Langella
2018

Abstract

This paper deals with the relationship between Quintus Smyrnaeus and his model, Homer. The former presents himself to the reader as Homer’s successor, exactly like, in the Posthomerica, the young Neoptolemus is asked to succeed his father Achilles. The concrete symbol of this heritage is Achilles’ armour, given to Neoptolemus by Odysseus. The paper focuses mainly on three pieces of armour, namely the shield, the helmet and the spear. The shield, already portrayed in detail in the Iliad, is described in a long ekphrasis in book 5 and then recalled in book 7. The helmet is adorned with a depiction of Zeus hurling thunderbolts against the Titans – a very meaningful image, because, like Zeus, also Neoptolemus, who is elsewhere represented as a thunderbolt hurled by the king of the gods, can be considered in the whole book as the guarantor of the order imposed by Fate. The spear is the same one that Telephus ad Hector were pierced with by Achilles, and the one which Patroclus, unlike Neoptolemus, was not able to wield. The description the three objects receive in the Posthomerica turns out to be an exemplification of how Quintus deals with Homer, combining traditional and innovative elements.
Questo articolo si concentra sul rapporto tra Quinto Smirneo e il suo modello, Omero. Il primo si presenta come successore del secondo, proprio come, all’interno dei Posthomerica, il giovane Neottolemo è chiamato a subentrare al padre Achille. Il simbolo concreto di tale eredità è costituito dalle armi del Pelide, che vengono consegnate da Odisseo a Neottolemo. L’articolo si focalizza in particolare su tre armi: lo scudo, già dettagliatamente descritto nell’Iliade, riceve un’ampia ekphrasis nel libro V, poi ripresa nel libro VII; l’elmo, che reca su di sé una raffigurazione di Zeus che scaglia fulmini contro i Titani – immagine dall’alto valore simbolico, dato che, come Zeus, anche Neottolemo, anch’egli rappresentato come fulmine lanciato dal re degli dèi, può essere considerato nell’opera il garante dell’ordine voluto dal Fato; la lancia, con cui Achille aveva trafitto Telefo ed Ettore e che Patroclo, contrariamente a Neottolemo, non aveva saputo sollevare. La descrizione che i tre oggetti ricevono all’interno dei Posthomerica si rivela esemplificativa delle modalità con cui Quinto opera rispetto a Omero, unendo elementi tradizionali e innovativi.
Quinto Smirneo; Omero; Achille; Neottolemo
Settore L-FIL-LET/02 - Lingua e Letteratura Greca
2018
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