This study is part of a broader project "Digital Wellbeing - Schools" which involved from 2017 to 2019 the University of Milan-Bicocca, Fastweb and 18 secondary schools in the Milan area. The aim is to deepen the strategies of use of the smartphone by students. The researcher asked the students to take note of the estimates and actual smartphone use. The analysis of the data made it possible to identify an interesting difference between the estimated time and the time really spent online. A qualitative in-depth study was carried out considering some categories of use in different situations. For each of them, students were asked to reflect on the need to rethink their use of the smartphone, in order to find more benefit or solve specific problems. The elaborated data allow to confirm the need to promote strategies of use of new media that make young people autonomous rather than defend them. It is therefore fundamental to plan training courses aimed at the development of selfregulation as a fundamental process to reach an adequate state of well-being in the use of the media.
Questo studio è parte del più ampio progetto “Benessere Digitale - Scuole” che ha coinvolto l’Università degli Studi di Milano-Bicocca, Fastweb e 18 scuole secondarie di secondo grado dell’area milanese nel periodo 2017-19, ed è volto ad approfondire il tema delle strategie di utilizzo dello smartphone da parte degli studenti. In una fase della ricerca è stato chiesto agli studenti di prendere nota delle previsioni di uso del proprio smartphone, dell’uso effettivo e delle modalità di utilizzo in situazioni specifiche. L’analisi dei dati ha permesso di identificare un’interessante differenza tra il tempo stimato e il tempo speso effettivamente on line. Sulla base del dato quantitativo è stato effettuato un approfondimento qualitativo considerando alcune categorie di uso in diverse situazioni e per ciascuna di esse è stato chiesto agli studenti di riflettere sulla necessità o meno di ripensare il proprio utilizzo dello smartphone, al fine di trovare maggiore beneficio o affrontare specifici problemi. I dati elaborati confermano la necessità di promuovere strategie di uso dei nuovi media che rendano autonomi i giovani piuttosto che difenderli, attraverso percorsi formativi mirati allo sviluppo dell’autoregolazione.
Strategie di uso dello smartphone degli studenti della scuola secondaria di secondo grado = Secondary school students’ strategies for using the smartphone / A. Garavaglia, P. L. (SIRD). - In: Le Società per la società: ricerca, scenari, emergenze. 3: Ricerca, scenari, emergenze sull’educazione al tempo del digitale / [a cura di] P.G. Rossi, A. Garavaglia, L. Petti. - [s.l] : Pensa Multimedia, 2020. - ISBN 9788867607419. - pp. 40-50 (( Intervento presentato al 1. convegno Le Società per la società. Ricerca, scenari, emergenze. tenutosi a Roma nel 2019.
Strategie di uso dello smartphone degli studenti della scuola secondaria di secondo grado = Secondary school students’ strategies for using the smartphone
A. Garavaglia
;
2020
Abstract
This study is part of a broader project "Digital Wellbeing - Schools" which involved from 2017 to 2019 the University of Milan-Bicocca, Fastweb and 18 secondary schools in the Milan area. The aim is to deepen the strategies of use of the smartphone by students. The researcher asked the students to take note of the estimates and actual smartphone use. The analysis of the data made it possible to identify an interesting difference between the estimated time and the time really spent online. A qualitative in-depth study was carried out considering some categories of use in different situations. For each of them, students were asked to reflect on the need to rethink their use of the smartphone, in order to find more benefit or solve specific problems. The elaborated data allow to confirm the need to promote strategies of use of new media that make young people autonomous rather than defend them. It is therefore fundamental to plan training courses aimed at the development of selfregulation as a fundamental process to reach an adequate state of well-being in the use of the media.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2020 Garavaglia Petti - Strategie uso smartphone studenti scuola secondaria II grado.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Publisher's version/PDF
Dimensione
404.83 kB
Formato
Adobe PDF
|
404.83 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.